Nro 5-2012
Luokittelu: Liikunta, hyvinvointi ;  Aina ; 
Avainsanat: Hyvinvointi, uni, nukkuminen, nukahtaminen, univaje, vuodevaatteet, Finlayson, Outlast-erikoiskangas

Hyvällä unella on enemmän merkitystä hyvinvointiin kuin luulisi.


Nykyään on saatavana vuodevaatteita, jotka tukevat yksilöllistä lämmönsäätelyä. Kuva: Finlayson

Nuku hyvin!

Nykyään puhutaan paljon hyvinvoinnista. Silti elämä on yhä stressaavampaa, ja monet elävät jatkuvassa univelassa. Elimistö reagoi tähän monin tavoin. Hyvästä unesta huolehtiminen kohottaa huomattavasti ihmisen terveyttä, jaksamista, hyvinvointia ja siten koko elämän laatua.


Normaali uni

  Normaali aikuinen tarvitsee keskimäärin kahdeksan tuntia unta vuorokaudessa, vaikka riittävän yöunen määrä vaihtelee henkilöstä riippuen kuudesta yhdeksään tuntiin. Nukumme siis normaalisti lähes kolmanneksen elämästä! Unen laadun ja määrän merkitys ihmisen terveyteen ja hyvinvointiin on erittäin suuri. Unen aikana ihminen lepää niin fyysisesti kuin henkisesti, ja elimistön toiminta muuttuu. Nukkuessa se rakentaa uutta materiaalia ja korjaa vahingoittunutta.

  Normaalisti nukahtaminen tapahtuu alle 20 minuutissa. Alkuyöstä olemme syvässä unessa, jolloin aivot saavat levätä, ja sen ansiosta ihminen tuntee herättyään olonsa levänneeksi ja virkeäksi. Syvä uni edesauttaa myös elimistön vastustuskyvyn ylläpitoa ja vaikuttaa ruumiilliseen ja henkiseen hyvinvointiin. REM-univaiheessa aivokuori on lähes yhtä aktiivinen kuin hereillä ollessa. Tuo jakso on erityisen tärkeää tunne-elämän prosessien, muistin ja uusien asioiden oppimisen kannalta. Ihminen herää yön aikana normaalisti noin neljä kertaa, mutta hän ei välttämättä muista niitä aamulla.

Unen häiriintyminen


  Uni on helppo vaikutteille ja lähes jokaisella on tilapäisesti vaikeuksia saada unen päästä kiinni. Myös uni-valverytmi saattaa häiriintyä tai uni olla heikkolaatuista. Unta voi häiritä monet tekijät, kuten uniapnea, levottomat jalat, narkolepsia ja kuorsaaminen. Myös jatkuva kipu, raskaus, vaihdevuodet tai yöllinen virtsaamisentarvekin häiritsevät nukkumista. Syynä voi olla myös psyykkiset syyt, kuten stressi, suuret elämänmuutokset tai suru.

Univajeen haittoja


  Jos unentarvetta ei saa tyydytettyä, vireys ja henkinen toimintakyky heikkenevät. Vaikutukset näkyvät myös työkyvyn alentumisena ja elämänlaadun huonontumisena. Jo muutaman yön perättäinen univaje voi vaikuttaa ihmisen immuunipuolustukseen, mikä puolestaan lisää sydän- ja verisuonitautiriskiä. Valvotun yön jälkeen on havaittavissa alivireyttä, keskittymisvaikeuksia, ärtymystä ja muistin pätkimistä. Unenpuute hidastaa myös reaktionopeutta, joka voi olla kohtalokasta liikenteessä.

Keinoja nukahtamiseen


  Tilapäisiin unihäiriöihin kannattaa kokeilla kotikonsteja, sillä ihminen voi opetella nukahtamaan ja nukkumaan. Tärkeää on luoda otollinen ympäristö. Makuuhuoneen tulee olla sopivan viileä, noin 18–20 astetta ja on myös hyvä huolehtia huoneen riittävästä pimennyksestä ja äänieristyksestä. Ennen nukkumaanmenoa kannattaa välttää kahvin, teen ja alkoholin nauttimista. Rauhalliset ja rentouttavat rutiinit johdattavat mukavasti levolliseen tilaan: Yöpuulle menoon voi virittäytyä esimerkiksi syömällä kevyen iltapalan, ottamalla lämpimän kylvyn tai käyttämällä erilaisia rentoutumismenetelmiä. Sänkyyn mennään vasta sitten, kun todella väsyttää. Ja jos uni katkeaa kesken yön, kannattaa nousta jalkeille tekemään jotain kevyttä ja palata sänkyyn vasta sitten, kun tuntee itsensä uudelleen väsyneeksi.

Sänky otolliseksi nukkumiselle


  Nukkuma-asennon tulee olla mukava ja rento. Vaikka nukkuma-asento on yksilöllinen, tulee sängyn aina antaa sopivaa tukea selälle. Patjoja on pehmeydeltään ja ominaisuuksiltaan erilaisia, ja harvoin samanlainen patja on hyvä esimerkiksi molemmille puolisolle. Hyvä, raikas ja puhdas vuode sekä miellyttävä peite, tyyny ja vuodetekstiilit suorastaan houkuttelevat nukkumaan.

Tarkista tyyny

  Jo pelkällä tyynyllä voi parantaa nukkumisergonomiaa, sillä hyvä tyyny linjaa vartaloa oikeaan asentoon. Tyynyn tehtävä on täyttää niskan ja patjan väliin jäävä tyhjä tila ja tukea kaularankaa.

  Hyvä tyyny on pölyämätön, hengittävä ja helppohoitoinen. Tyyny valitaan nukkuma-asennon, nukkujan koon ja hartianleveyden sekä patjan jousto-ominaisuuksien mukaan. Jäykempi patja vaatii korkeamman tyynyn. Myös eri-ikäisille lapsille on saatavana erilaisia tyynyjä.

  Finlaysonin ketjumyyntipäällikkö Ruusa Hentilän mukaan korkealaatuiset materiaalit on kaiken A ja O. Esimerkiksi Finlayson- ja Familon-tuotteet ovat tutkitusti turvallisia ja ympäristöystävällisesti valmistettuja, ja niiden pH-taso on ihoystävällinen eikä niissä ole haitta-aineita. Tärkeää varsinkin allergiaperheissä on, että vuodevaatteet ovat konepestäviä. Vuodevaatteethan ovat hygieniatuotteita, joiden puhtaus ja sopivuus vaikuttavat hyvinvointiin.

Viilentävä peitto!

  Peitteen valinnassa tulee huomioida paksuus, lämpimyys ja kuohkeus. Ihmisten lämmöntarvehan on yksilöllinen; siinä missä toinen hikoilee, toinen palelee. Onneksi nykytekniikalla on pystytty valmistamaan sellaisia vuodevaatteita, jotka tukevat yksilöllistä lämmönsäätelyä.

  – Ne Familonin peitot, joissa on käytetty alkujaan NASA:n astronauttien pukuihin kehitettyä Outlast® -erikoiskangasta, varastoivat kehon ylimääräisen lämmön ja vapauttaa tarvittaessa sitä takaisin, selittää Ruusa Hentilä.

  – Ohuen, superkevyen Familon Ultra Cool -peitteen viilentävä vaikutus puolestaan on vailla vertaa, Hentilä väittää. Väitteelle on myös perustelut.

  – Kankaan ja kuidun välissä olevan erikoiskankaan Climarelle®-mikrokapselit luovat ihanan viilentävän vaikutuksen ja miellyttävän nukkumismukavuuden.

Hoida vuodevaatteitasi!


  Oikea hoito pidentää vuodevaatteidenkin käyttöikää. Anna vuoteen tuulettua aina hetken ennen sijaamista. Pöyhi tyynyä ja peitettä joka aamu, ja tuuleta vuodevaatteita viikoittain. Pese tyynyt koneessa 3–4 kertaa vuodessa ja peite pari kertaa vuodessa. Pese ne väljässä vedessä ja käytä 1/3 normaalista pesuainemäärästä. Pesulämpötila kannattaa tarkistaa kustakin tuotteesta. Osalle kuitutäytteisistä tuotteista sopii rumpukuivaus, joka tekee niistä mukavan pöyheitä. Hyvästä hoidosta huolimatta tyynyt tulisi vaihtaa noin kahden vuoden ja peite neljän vuoden välein.



Tekstin kirjoittiEeva Oksman



Näistä olemme kirjoittaneet:
Alue-esittelytErikoishaastattelutTapahtumatNähtävyydetLuontokohteetRuokailu, majoitusTeatterit, orkesteritLiikunta, hyvinvointiMuseot, kirkotOstokset, käsityöt, lahjatavaratJuhlapaikat, kokouspaikat
Hae
Hae

Juttuarkiston etusivulle »