Nro 5-2014
Luokittelu: Aina ; 
Avainsanat: Päätoimittajalta, pääkirjoitus, Ahti Oksman




  ”Lähes joka viides (19 %) aikoo vähentää majoitus- ja ravitsemisalan palveluiden käyttöä seuraavan puolen vuoden aikana, ilmenee TSN Gallupin toteuttamasta vetovoimabarometrista.” ”Kaikista vastaajista 68 prosenttia arveli käyttävänsä palveluita yhtä paljon kuin aiemmin ja 6 prosenttia aiempaa enemmän. Eniten majoitus- ja ravitsemispalveluiden kulutusta aikovat vähentää pienituloisimmat kotitaloudet. Pienituloiset myös pelkäävät muita enemmän jäävänsä työttömäksi.”

  Yllä olevat katkelmat ovat Palvelualojen Ammattiliitto PAM:in 6.11.2014 lähettämästä tiedotteesta. Sitä lukiessani mieleeni palautui keskustelu, joka käytiin erään kalenterikustantamon toimitusjohtajan ja sen palveluksessa olleen kalenterimyyjän välillä 1990-luvun laman aikoihin. Myyjä valitti, että kauppa ei käy, kun maassa on yli 200 000 tuhatta työtöntä. ”Soita niille, joilla on töitä”, kuului esimiehen lyhyt ohjeistus.

  Kalenterimyyjän tapaista ajattelua on havaittavissa nykyäänkin yritysten suhtautumisessa mainos- ja markkinointiasioihin. ”Kun menee hyvin, ei tarvitse mainostaa; kun menee huonommin, ei ole varaa mainostaa!” Tähän on törmännyt jokainen, joka on tekemisissä mainonnan kanssa, ja sen osoittavat todeksi myös tutkimukset.

  Vaikeina aikoina jokainen euro on tärkeä. Ehkä meidän silti pitäisi ottaa oppia kalenterikustantamon toimitusjohtajan ohjeesta ja pyrkiä lähestymään ensisijaisesti sitä 68 prosenttia ihmisistä, joka aikoo käyttää palveluja yhtä paljon kuin aiemmin ja yrittää myös tavoittaa sitä 6 prosenttia, joka aikoo lisätä palveluiden käyttöä. Heidät saavutetaan vain tehokkaan ja monimuotoisen markkinoinnin ja mainonnan avulla.

  Tosiasiat on hyväksyttävä: Ihmisillä yleisesti ottaen on rahaa vähemmän käytössään. Mutta faktaa on sekin, että suurimmalla osalla suomalaisista on kuitenkin rahaa, ja he käyttävät sitä. Ihmiset ovat valmiita käyttämään rahaa henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin, jopa hemmotteluun. Ehkä autoja ostetaan vähemmän. Ei ehkä matkusteta kauas ulkomaille, vaan pysytellään kotimaassa. Rahaa kuitenkin käytetään.

  Yritysten ja palvelujentuottajien ei kannata säästää itseään hengiltä. Jos yritys ei koskaan näy missään, on ehkä turha odotella asiakkaitakaan. Hyvällä ja oikein kohdennetulla näkyvyydellä tuloksia saadaan varmasti huonompanakin aikana.

  Omasta ja koko toimituksen puolesta haluan kiittää yhteistyökumppaneitamme ja lukijoitamme kuluneesta vuodesta ja toivottaa kaikille hyvää ja rauhaisaa joulua!



Tekstin kirjoittiAhti Oksman


Näistä olemme kirjoittaneet:
Alue-esittelytErikoishaastattelutTapahtumatNähtävyydetLuontokohteetRuokailu, majoitusTeatterit, orkesteritLiikunta, hyvinvointiMuseot, kirkotOstokset, käsityöt, lahjatavaratJuhlapaikat, kokouspaikat
Hae
Hae

Juttuarkiston etusivulle »