Nro 5-2014
Luokittelu: Varsinais-Suomi, Satakunta ;  Alue-esittelyt ;  Ostokset, käsityöt, lahjatavarat ;  Aina ; 
Avainsanat: Rusko, Loviisan Aitta, sisustus- ja lahjatavarat, Helena Aho, maailman parhaan sisustusliikkeen palkinto 2011, Rivièra Maison


Loviisan Aitan konsepti on tarjota vain tasokkaita, laatumerkkien tuotteita ja harvinaisempia brändejä, joita ei saa muualta. Kuva: Loviisan Aitta

Loviisan Aitta on
kauneuden tyyssija

Ruskolla sijaitsevan Loviisan Aitan määritteleminen pelkäksi sisustus- tai lahjatavaraliikkeeksi olisi mitä suurimmassa määrin aliarviointia. Loviisan Aitta on kokonaisvaltainen esteettinen elämys, jonka ainutlaatuisuus on myös kansainvälisesti arvostettua.


  Kaikki alkoi tallilyhdyistä ja vanhasta, paikalleen ränsistyvästä navetasta, kertoo Loviisan Aitan yrittäjä Helena Aho, joka pyörittää yritystään syntymätilallaan, Hiidenvainion tilalla Ruskolla.

  – 7-vuotiaana olin sanonut, että otan itselleni miehen, joka korjaa tilan päärakennuksen, Helena Aho sanoo.

  – Ja niin myös kävi. Vuonna 1998 avasimme satavuotiaan navetan alakertaan 80 neliömetrin laajuisen sisustusliikkeen, jossa myimme itse valmistamiamme puisia tallilyhtyjä, kransseja, kynttilöitä ja sesonkituotteita.


Navetassa toimi lähes 600 neliön lahjatavara- ja sisustustaivas. Kuva: Loviisan Aitta
  Nimensä liike sai Hiidenvainion tilan aitassa sodan jälkeen asuneen evakon, Loviisan, mukaan. Muutettuaan Ruskolta Turkuun 1960-luvulla Loviisa-neiti jätti jälkeensä vanhoja kirjeitä, tyhjiä hajuvesipulloja ja hylättyjä huonekaluja.

  – Tuo aitta oli minulle, pienelle tytölle, uskomaton, salaperäinen aarreaitta, paikka, jollaiseksi halusin Loviisan Aitankin tulevan, Helena Aho kertoo.

Äidinkielenopettajan onnenkantamoinen


  Helena Aho tunnustaa, että äidinkielenopettajaksi opiskelleen kauppiaanalun hulluun hankkeeseen ei alussa ollut montaakaan uskojaa. Onni oli kuitenkin myötä, sillä 1990-lopun sisustusbuumissa Loviisan Aitta onnistui lyömään itsensä läpi omintakeisella konseptillaan.

  – Tuolloin olemassa olevat liikkeet olivat joko lahjatavara- tai sisustusliikkeitä – niiden yhdistelmiä ei lisäksemme silloin ollut muita.

  – Kun mediakin vielä kiinnostui tästä hullusta hankkeesta, sana levisi ja aloimme saada enemmän ja enemmän asiakkaita, Aho muistelee.



  Nyt vanhan navetan suojissa toimii lähes 600 neliön lahjatavara- ja sisustustaivas, jonka tarjontaa täydentää vuonna 2012 avattu kuivurimyymälä. Kuivuri on Suomen suurimpia hollantilaisen Rivièra Maisonin tuotteita myyvä myymälä, ja se on auki ympäri vuoden. Navettamyymälässä tarjolla on ainutlaatuinen lahjatavaroiden, vaatteiden, tapettien, kankaiden, valaisimien, huonekalujen ja sisustustavaroiden valikoima, jonka laadukkuus ja kauneus hakee vertaistaan Suomessa. Kolmantena rakennuksena on pihapiirissä erillinen outlet-myymälä, joka on avoinna sesonkiaikoina. Siellä on myynnissä koko yrityksen valikoiman poistotuotteita ja yksittäiskappaleita.

Tinkimättömästi omaa filosofiaa seuraten

  Helena Ahon yritysfilosofia perustuu yksilölliseen, laadukkaaseen valikoimaan, asiantuntevaan ja iloiseen palveluun sekä ostoskokemukseen, joka tarjoaa elämyksiä kaikille aisteille. Sitä mukaa kun asiakkaiden kiinnostus ja halu satsata kodinsisustamiseen kasvaa, myös alan yrittäjiä tulee koko ajan lisää – ”navettayrittäjiäkin” on Suomessa jo useita. Kilpailussa menestyäkseen yrittäjällä on oltava selkeä oma konsepti, jota toteuttaa pitkäjänteisesti.

  – Kuluttajat ovat kyllästyneitä siihen, että joka paikassa on tarjolla samat tuotteet. Vaikeat ajat karsivat joukosta ne yrittäjät, joilla ei ole omaa ideaa tai persoonallista konseptia, Helena Aho pohtii.


Kuivuri on Suomen suurimpia hollantilaisen Rivièra Maisonin tuotteita myymvä myymälä. Kuva: Loviisan Aitta
  Loviisan Aitan konsepti on tarjota sisustus- ja lahjatavaroita ”vaativaan makuun”. Myynnissä on vain tasokkaita, laatumerkkien tuotteita ja harvinaisempia brändejä, joita ei saa muualta. 16 menestynyttä vuotta, lukuisat palkinnot ja kunniamaininnat – niistä tärkeimpänä Chicagossa vuonna 2011 Loviisan Aitalle myönnetty maailman parhaan sisustusliikkeen palkinto – sekä noin 30 000 maksavaa asiakasta vuodessa todistavat, että konsepti toimii. Ihmiset kaipaavat arkeensa hitusen luksusta ja sitä Loviisan Aitta tarjoaa. Asiakkaita tulee ympäri Suomen, suurin osa varta vasten ostoksille.

Palvelu pitää pintansa

  Helena Ahon puheista paistaa läpi suuri rakkaus omaa työtään ja asiakkaitaan kohtaan. Vaikka alkuperäinen opettajan ammatti oli kutsumus, ei hän palaisi vanhaan työhönsä enää.

  – Meillä käy hirveän kivoja asiakkaita, kauppias sanoo.

  – Ihmiset tulevat tänne jo valmiiksi hyvällä mielellä ja kuluttavat aikaa. Meille ei tulla kiireellä, vaan olemaan ajan kanssa. Haluamme tarjota heille kauniiden tavaroiden lisäksi hyvää fiilistä ja kokonaisvaltaisen ostostapahtuman.

  Vaikka nykyinen konsepti on toimiva ja hyväksi havaittu, on Helena Aholla koko ajan myös uusia suunnitelmia. Viime vuosina liikkeen konseptia on laajennettu kahvilatoiminnalla sekä sisustussuunnittelijan, floristin ja ompelijan palveluilla. Kodin sisustamiseen ja kotona viihtymiseen on alettu kiinnittää entistä enemmän huomiota – Ahon mukaan ihmiset haluavat panostaa kotiin ja hakevat myös rohkeasti apua erilaisiin sisustusongelmiin.

  Parhaillaan kauppiaalla on pohdinnassa verkkokauppa, jota Loviisan Aitalla ei vielä ole.

  – Verkkokauppa on alan ”kuuma peruna”, jota mekin kovasti pohdimme. Netin kautta koko maailma on avoinna, ja alan haaste onkin se, että asiakkaat tietävät paljon ja osaavat myös vaatia asioita, Aho sanoo.

  – Toisaalta uskon siihen, että kivijalkaliikkeillä on tässä myös mahdollisuus. Ihmiset kaipaavat asiantuntevaa palvelua ja tunnetta, jota ei saa yksin sohvalla nettisurffaillen.

www.loviisanaitta.fi



Tekstin kirjoittiMatleena Ikonen


Näistä olemme kirjoittaneet:
Alue-esittelytErikoishaastattelutTapahtumatNähtävyydetLuontokohteetRuokailu, majoitusTeatterit, orkesteritLiikunta, hyvinvointiMuseot, kirkotOstokset, käsityöt, lahjatavaratJuhlapaikat, kokouspaikat
Hae
Hae

Juttuarkiston etusivulle »