Nro 5-2016
Luokittelu: Aina ; 
Avainsanat: pääkirjoitus, Päätoimittajalta, Ahti Oksman




Kiertäessäni lehden tiimoilta eri puolella Suomea olen näiden vuosien aikana tavannut valtavan määrän niin matkailualan yrittäjiä kuin kuntien edustajia. 


  Ilokseni olen voinut todeta, että vastaanotto ja keskustelut ovat olleet asiallisia ja rakentavia silloinkin, kun yrityksien ja kuntien intressit eivät ole kohdanneet lehtemme kohderyhmien kanssa. Tämänkertaisella matkallani oli kuitenkin muutama ikävä poikkeus, joka sai minut miettimään asiakaspalvelun merkitystä.

  Minulle oli varattu majoitus muutamaksi yöksi eräästä pienestä päijäthämäläisestä hotellista, ja tarkoitukseni oli sieltä käsin hoitaa jälleen useamman päivän tapaamiset. Tämänkin hotellin johtajan kanssa oli sovittu vajaan puolen tunnin tapaamisesta. Saavuin määräaikana paikalle, mutta johtajaa ei näkynyt. Vastaanottovirkailija tavoitti johtajan puhelimitse, mutta johtaja ilmoitti vain tylysti, ettei häntä kiinnostanut tapaamisemme eikä hän halua lainkaan tavata minua. Kirjauduin hotellista ulos heti seuraavana aamuna.
 
  Toinen ikävä poikkeus tapahtui erään kaupungin kohdalla. Sen johtava virkamies ei vaivautunut vastaamaan puheluihin tai edes pyytämiinsä tekstiviesteihin tai sähköposteihin. Kahdeksan puhelinsoiton, kolmen sähköpostin ja kolmen tekstiviestin jälkeen tapaaminen saatiin kuin saatiinkin sovittua. Sen jälkeen virkamies pyysi soittamaan asiasta tiettynä päivänä. Sähköpostiviesteistä ja kuudesta soitosta huolimatta vastauksena tuli ainoastaan tekstiviesti ”Olen varattu, lähetä viesti”. Eikä laittamiimme tekstiviesteihinkään sitten vastattu.
  
  Haluaisivatkohan nämä henkilöt itse tulla kohdelluiksi tällä tavalla? En usko. Tulee muistaa, että jokainen yrittäjä, työntekijä ja virkamies on edustamansa yrityksen ja kunnan käyntikortti. Vaikutelma, jonka annamme koko alueesta, voi muodostua yhden ainoan tapaamisen perusteella.

  Ei ole yhdentekevää, miten suhtaudumme toisiin ihmisiin. Yhteydenotto saattaakin olla sellainen, jolla on yllättävän suuret suorat tai välilliset vaikutukset työllemme. On hyvä pitää mielessä vanha suomalainen sananlasku: ”Hyvä kello kauas kuuluu, paha vielä kauemmas”!




Tekstin kirjoittiAhti Oksman


Näistä olemme kirjoittaneet:
Alue-esittelytErikoishaastattelutTapahtumatNähtävyydetLuontokohteetRuokailu, majoitusTeatterit, orkesteritLiikunta, hyvinvointiMuseot, kirkotOstokset, käsityöt, lahjatavaratJuhlapaikat, kokouspaikat
Hae
Hae

Juttuarkiston etusivulle »